Dibuixarem una ciutat

1. Dibuixar ciutats

Literalment, del poema n’hem fet un joc. He dibuixat una ciutat de places, carrers i carrerons i tu hi has posat els noms. L’hem carregat de memòria històrica construint relats que es podrien amagar rere cada nom de cada indret, fruit de la teva imaginació. Sense voler-ho, ens hem fet una ciutat a mida. I com no podia faltar, l’hem omplert de vida. T’has inventat qui hi viu en cada carrer i qui es troba al quiosc de la plaça ben d’hora al matí.

Procediment de la dinàmica

  1. Estimulació cognitiva
  • Llegir el poema per introduir l’activitat. Contextualitzar el poema i el poeta: Poema del poemari Alè de taronja sencera, de Cesk Freixas, cantautor que forma part de l’actual escena de la cançó catalana.
  • Portar dibuixat un plànol mut d’un poble o ciutat.
  • Demanar que posi noms als carrers i els escrigui a cada carrer; i que s’inventi una història de l’origen de cada nom (per exemple: C/ dels cargols: antigament quan plovia la gent anava a buscar cargols perquè al costat hi havia un bosc).
  • Demanar que s’imagini qui viu a cada carrer i escriure-ho al plànol (per exemple: al C/ dels cargols hi viu el quiosquer de la plaça del centre); i una situació concreta (per exemple: El quiosquer ajuda a la veïna del quart a pujar la compra a casa)
  • Amagar el plànol que hem omplert de tota la informació esmentada i tornar a treure el plànol del poble/ciutat mut.
  • Demanar que situï, oralment, cada carrer al seu lloc i expliqui qui viu i què hi passa.
  • Proposar trobades entre els diferents vilatans (per exemple: el músic del C/ Ovidi Montllor va a fer un cafè amb la peixatera del C/ de la Font a la plaça del centre) i demanar que expliqui quin recorregut ha de fer cadascuna de les persones per trobar-se al lloc de trobada plantejat.

2. Recuperació de la nostra memòria històrica

  • Explicar l’origen de dos noms de carrers o places de la nostra ciutat o poble.
    • Exemple:

“Carrer dels petons (Barcelona)

Hi ha diverses hipòtesis al respecte del misteriós origen del nom. Una de les més esteses diu que aquest era l’indret establert per la justícia per tal que les famílies dels condemnats a mort a l’Esplanada de la Ciutadella es poguessin acomiadar del seu desgraciat parent abans de ser executat.”

  • Demanar que expliqui l’origen del nom d’un carrer o casa (per exemple: Cal Paisanet); sinó en sap cap, que expliqui una situació curiosa que hagi viscut en algun carrer o plaça de la ciutat/poble.
  • Demanar que recordi els noms dels carrers propers del lloc on es fa el taller de memòria.

3. Cloenda

  • Recordar què deia el poema. (Pistes: Què feia jo? I tu?)

(Es pot adaptar l’activitat en grup compartint entre tots l’aportació dels noms i històries dels carrers i de les situacions que hi passen i reconstruint-ho junts).

4. Activitats paral·leles per la persona dinamitzadora

  • Recerca de dos noms de carrers o places de la nostra ciutat o poble.
  • Reflexió personal de què veu una persona gran al carrer en contraposició al que veiem nosaltres, en relació a les aportacions de les situacions que ha generat la persona gran per tal de recordar-les.
Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: