Oficis

D’oficis n’hi havia de tot tipus, alguns ja perduts amaguen històries vives que em fas saber. La nostra societat, una de tantes que tu has viscut, està presa per uns processos de transformació brutal: el capitalisme arrasant la societat mil·lenària dels oficis mata les botigues de barri (fusters, sastres, ferrers…) amb bales fabricades a les grans superfícies. Ara, però, que sembla que hem de saber fer-ho tot i ja no sabem ni qui som, alguns oficis es resisteixen a morir i algun sabater ens arregla les sabates que encara no cal canviar.

Avui també aprenc una mica més de tu, que m’expliques la cultura de l’ofici que s’ha endut la modernitat, aquella colla de persones formidables, entranyables, ara vells. Aquesta vellesa que tant ens agrada, que revaloritzem amb les nostres trobades i li sabem extreure la saviesa dels anys i la memòria històrica de la teva experiència, i de la teva gent. 

Procediment de la dinàmica

  1. Estimulació cognitiva
  • Escoltar el poema “Lofici que més m’agrada” de Joan Salvat Papasseit musicat per l’Ovidi Montllor.  Contextualitzar el poeta i el músic: Poema de Joan Salvat Papasseit (1894-1924), escriptor barceloní d’extracció humil, esperit rebel i altament autodidacta. Està musicat per l’Ovidi Montllor, un cantautor de l’Alcoi de la postguerra; encara no havia complert 12 anys quan va haver de deixar l’escola per les necessitats econòmiques familiars i s’hagué d’espavilar en el món laboral treballant en 36 oficis diferents (mecànic, adroguer, venedor ambulant, obrer tèxtil, cambrer, pastor, picapedrer, reporter, etc.).
  • Demanar que faci una llista de deu oficis que ja no existeixen o que estan apunt de desaparèixer (per exemple: el carboner, el sereno, el sastre, etc.).
  • Demanar que posi noms de persones a cadascun dels oficis (per exemple: La carbonera es diu Maria; el Pere és el sereno, etc.). Escriure la llista d’oficis i noms en un paper.
  • Demanar que recordi la llista d’oficis i els noms de cadascú. Quins oficis hem dit i com es deien les persones que els duien a terme?
  • Demanar que pensi quin oficis estarien fent els fills de les persones que treballaven dels oficis que ja no existeixen, si haguéssin seguit la tradició familiar; i demanar que posi nom als fills (per exemple: el fill de la carbonera Maria, el Lluc, ara és butaner; la filla del Pere el sereno, és l’Elisenda, portera d’una comunitat de veïns; etc.). Escriure al costat de la llista anterior, la llista dels oficis actuals amb els noms dels fills.
  • Recordar els noms dels fills i dels oficis nous.
  • Dir un nom d’ofici o persona i demanar que aporti tota l’altra informació relacionada: ofici del pare o mare i nom d’aquest, ofici del fill i el seu nom. (per exemple: dir Lluc i que hagi de dir: el Lluc és butaner i és el fill de la Maria, la Carbonera).
  • Crear diferents relacions entre ells. (Per exemple: El Lluc és el germà de l’Elisenda, per tant el Pere, el sereno, també és el pare del Lluc; i la Maria, la carbonera, la mare de l’Elisenda; etc.)
  • Dir el nom d’una de les persones i demanar que n’aporti tota la informació possible, afegint-hi els vincles creats entre els personatges.

2. Recuperació de la nostra memòria històrica

  • Explicar en què consisteixen dos oficis que ja no existeixen.
    • Exemple:

“Trementinaires

Les trementinaires eren dones amb una saviesa pròpia, que vivien en les zones de muntanya de la vall de La Vansa i Tuixent, comarca de l’Alt Urgell, que  durant els segles XIX i XX <<anaven pel món>>, segons les seves pròpies paraules, per guarir els malalts i els animals d’altres poblacions. Eren dones que vivien a les cases més pobres de les valls i que per necessitat de tenir liquiditat de diners per a la família i el mas, durant l’estiu recollien herbes remeieres i durant l’hivern marxaven de casa i recorrien diverses zones de Catalunya per vendre les herbes remeieres, la trementina i els seus coneixements guaridors, a més d’altres productes de muntanya.”

  • Demanar que expliqui en què consisteix dos oficis que recordi haver conegut i que ja no existeixin.
  • Demanar que recordi de què treballaven la seva mare i el seu pare, i els avis.

3. Cloenda

  • Demanar que digui de quins oficis parla la cançó i intentar recordar què diu de cadascun d’ells. Si cal, tornar a posar la cançó.
  • Demanar que recordi quins dels 36 oficis que va tenir l’Ovidi se n’han fet esment a la introducció del cantautor.

(Es pot adaptar l’activitat en grup compartint entre tots l’aportació dels oficis i noms i de les persones, i tots els vincles, i reconstruint-ho junts).

4. Activitats paral·leles per la persona dinamitzadora

  • Recerca de dos noms d’oficis que ja no existeixin
  • Reflexió personal del canvi de model en el món laboral a partir de la informació que aporti la persona gran.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: